torsdag 4 juni 2009

Ett U-land?!

Heej,

Tyvärr så har jag ju inte riktigt kommit igång med denna blogg än, så den är inte så uppdaterad och jag (eller syster) har inte riktigt fixat klart sidan fullständigt än. Sen har min kära dator som bara ällllskaaar mig gett upp! Därför har jag den senaste tiden levt utan dator och det gör det också fortsatt.

Sedan jag skrev sist så har Oslolivet bara rullat på i full fart, tiden går så sjukt fort! Jag trivs gott i Oslo och nu när sommaren har hittat dit så är staden helt fantastisk! Jag trivs bra på jobbet även om man bara kan säga grrrrr till att jag har varit och fortfarande är så sjukt fattig! Lönen kommer en månad i efterskott och tro då att när jag äntligen skulle för mig få en fet lön så ska de göra bort sig å ge mig helt fel timmar å dra mer än 50% skatt!!!?!?! Jag har pratat med min chef å allt ska fixas, men ggrrr för den väntan! Efter mkt diskussion om detta med vänner så har jag fått lära att man alltid måste ha koll på sina timmar och att de som jobbar på lönekontoret i norge inte vet vad de sysslar med. Detta med andra ting får en att bara skaka på huvudet och ibland tycka att Norge är ett U-land trotts sitt guld till stattskassa. Vissa grejer fungerar bara inte helt enkelt som det ska i detta land, saker som svensk kan bli helt gaal på! För att nämna en annan sak så Posten... HELT opålitlig!

Fick förfrågan om att skriva vilka skillnader det är att jobba på sjukhem i norge och i sverige. Visst är det skillnader men inga betydelsefulla som är direkt något intressat att skriva om. Skillnaderna är mer bara upplägget för hur vi arbetar. Som tillexempel så i Oslo har man ansvar för 2-6 patienter helt själv under sitt arbetspass och måste ha koll på precis allt för de patienterna. Medan på sjukhemmet jag jobbat i Sverige så har vi alltid hjälpt varandra tills allt blivit klart och där har man haft gemensamt ansvar, eller de som jobbat där i åratal har väl haft det mesta ansvaret.

Just nu är jag på tur till Sverige, är hemma hos mor å far å hälsar på, därför jag också nu har en dator att skriva på. Nu skall det göras ett försök å fixa min dator så kan jag bli lite mer aktiv.

Xoxoxo

Inga kommentarer: